*~* Evelina / Ivelajn *~*

2009-11-25
19:48:58

Det är en sådan dag idag!


Idag är det "bröd-bakar-dag"
Degen står på jäsning så passar på att slå mig ner här och uppdatera lite.
Bilden ovan är från när jag gjorde grahamsbullar i våras. Idag blir det nog brödkakor, eftersom det är enklast att få bra form på :P

Bakade förra veckan också, men usch vad dåligt det gick! Hela 3 misstag begicks:
1. Tog ett helt paket jäst när jag bara tänkt ta ett halv...
2. Glömde hälla i sirap
3. Glömde hälla i salt
Den första missen gjorde inget, det resulterar bara i att degen blir superstor när den jäser. Det andra misstaget gjorde att brödet blev väldigt blekt, lite trist i färgen. Men den sista missen med saltet påverkade ju smaken, så det inte bara såg tråkigt ut, det smakade därefter...

Så nu har jag lärt mig det, så idag var jag extra noga att få med alla ingredienser :) Testade också en ny grej. Brukar ha i vetekross och linfrön i och idag kokade jag vetekrossen med lite vatten innan jag hade i den. Så får se om det kanske påverkar konsistensen och fastheten något? Blir spännande :D

Ikväll blir det "Bonde söker fru"

Kram på er!
Och gå gärna in här och rösta på mig, är sjukt nära att vinna :D

baka, bröd, jäsa, bonde söker fru
Kommentar:
2009-11-26 @ 13:00:08
#1: KnY

Hallå där :) Kul att du gillar bloggen :)

Och skönt med nyttigt november :)

Lycka till, det är inte så svårt egentligen ;)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: