*~* Evelina / Ivelajn *~*

2010-01-27
18:16:24

Snö och mumsigt fröknäcke

Idag har det varit lite busigt väder, snöat och blåst. Det blåser fortfarande men det har slutat snöa, det har även gått över från -1 till +1 så får se hur väglaget är imorgon, troligen halt.

Idag har jag bakat "fröknäcke", ett knäckebröd som jag fick tips på på Emelies blogg Jag testgjorde det vid ett tidigare tillfälle och det var mums. Så nu var det dags igen, denna gång blev det till och med ännu bättre eftersom jag lyckades kavla degen tunnare, övning ger färdighet, eller hur?

fröknäcke,bröd,baka,Ivelajn,http://gurko.blogg.se
En tunnt kavlad deg med fröer på innan ugnen

fröknäcke,bröd,baka,Ivelajn,http://gurko.blogg.se
Nästan färdig

fröknäcke,bröd,baka,Ivelajn,http://gurko.blogg.se
Mmm, visst ser det gott ut?

Här kommer självfallet receptet:
4 stora bröd

1/2 paket jäst (25 g)
2 1/2 dl ljummet vatten (37 grader)
2 tsk sirap
4 dl grahamsmjöl
3-4 dl vetemjöl 
1 dl rostade solroskärnor
1/2 dl sesamfrön
vatten till pensling
salt, flingsalt

Gör så här
1. Rör ut jästen i vattnet i en bunke.
2. Tillsätt sirap, 1 tsk salt, grahamsmjöl och större delen av vetemjölet. Spara lite till utbakningen.
3. Arbeta till en smidig deg. Låt den jäsa ca 30 minuter.
4. Sätt ugnen på 175°C. Dela degen i 4 bitar. Mjöla arbetsbänken med vetemjölet. Kavla ut 1 bit i taget, så tunt som möjligt. Lägg den på bakplåtspappersklädd plåt.
5. Nagga med en gaffel. Pensla med vatten och strö över solrosfrön, sesamfrön och flingsalt. Kavla in fröna.
6. Grädda i mitten av ugnen ca 20 minuter, tills brödet fått färg och blivit sprött. Gör likadant med de 3 resterande bitarna. Låt bröden svalna på galler. Bryt i bitar eller låt var och en bryta sina egna bitar.

Urpsungligen är det härifrån.

Lycka till!

, , ,
Kommentarer:
2010-01-27 @ 22:01:10
#1: Jossa

Hejsan,

Ja, jag har också märkt att bloggen gör så. Jättekonstigt! Jag har försökt se efter vad som kan vara fel men har inte hittat något än så länge. Om det fortsätter så här så får jag nog kontakta supporten...

Kram kram!

2010-01-29 @ 10:54:26
#2: Christina O

Ska nog prova detta! ser gott ut

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: