*~* Evelina / Ivelajn *~*

2012-09-24
15:51:00

Födelsedagsvecka

Jajamen, det är denna vecka som jag fyller 25år. Detta måste ju firas med buller och brak så har lite olika firanden inplanerade. Först ut blir det fika på jobbet, därför har jag idag testat att göra chokladmuffins med vanlijkräm. Jag har inte provsmakat dem än så det återstår att se om jag kan ta med dem till jobbet. Det var en väldigt god smet i alla fall, så det bådar ju gott!
Här kommer receptet som jag använde mig av:
Ca. 15 stycken chokladmuffins
Vaniljkräm
1 äggula
2 msk socker
1 1/2 msk mjöl
1 dl mjölk
1 msk vaniljsocker
 
Muffins
125 g smör/margarin
75 g mörk blockchoklad
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
 
Gör vaniljkrämen först så här:
Vispa äggula och socker så vitt och pösigt du kan i en kastrull. Blanda sedan mjöl och mjölk i en bunke innan du rör ner det i kastrullen. Låt koka upp och koka på svag värme en liten stund tills smeten tjocknar (jag passade inte min så det blev lite klumpigt, bra tips är att röra då och då alltså). Kyl omedelbart kastrullen i kallt vatten under omröring. Smaka av med vaniljsocker.
 
Gör sedan själva muffinssmeten:
Smält smör i en kastrull på låg värme. Bryt sedan chokladen i mindre bitar och låt den smälta i smöret. Vispa ägg och socker pösigt och rör sedan ner chokladsmeten. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten.
 
Lägg i och grädda:
Klicka ut smeten i normalstora muffinsformar. (Jag la mina i en muffinsform, då håller de formen bättre). Fyll inte på för mycket, då de ska ha utrymme att växa. (Här står det i receptet att man ska göra ett hål i smeten för att lägga vaniljkrämen i. Men hur gör man ett hål i en smet?? Gör så här i stället:) Klicka ut lite vanlijkräm på muffinssmeten, tryck sedan ner den i smeten genom att doppa skeden ned i formen några gånger, i vaniljkrämen. Grädda i ugnen i 200grader i 10-15minuter. Låt svalna och fika!
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: