*~* Evelina / Ivelajn *~*

2009-02-25
21:03:01

Testlagat från Buffétidningen

mat,recept,Ivelajn,http://gurko.blogg.se
(bild härifrån)

Jag och Jon såg ett recept i senaste Buffé-tidningen
"Tacokryddad kycklinglasagne"
Så vi testlagade det idag, och det var mumisgt!
Den blev väldigt krämig kan man säga, men inte så konstig med tanke på att den innehöll 2dl cream freich och 200g färskost :)

Receptet är så här:
500 g kycklingkött (lår- eller bröstfilé)
2 gula lökar
1 broccoli (250 g)
1 röd paprika (200 g)
2 påsar taco kryddmix (à 40 g)
1 1/2 dl vatten
2 dl lättcrème fraiche
200 g färskost (av philadelphiatyp)
2 dl mjölk
ca 9 lasagneplattor
1 dl riven gratängost
olja

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Skala och finhacka löken. Skär broccolin i mindre bitar. Använd gärna broccolistammen, skala den i så fall med potatisskalare och skär i skivor. Dela, kärna ur och skär paprikan i mindre bitar.
3. Skär kycklingen i lillfingerstora strimlor. Stek kyckling och grönsaker i 1 msk olja i 5 minuter. Tillsätt taco kryddmix och vatten.
4. Rör i crème fraiche, färskost och mjölk. Koka upp kycklingragun.
5.Täck bottnen på en smord ugnssäker form, ca 20x30 cm, med ett tunt lager kycklingragu. Lägg på ett lager lasagneplattor. Varva 2 lager med ragu och plattor. Avsluta med ett lager ragu. Strö över osten.
6. Ställ in i ugnen i ca 30 minuter. Servera med en grönsallad med vinägrett.

Vi gjorde med bara en påse tacokrydda och kryddade lite extra själva. Det blev superbra, tror det skulle blivit för mycket tacosmak annars.
Rekomenderar helt klart detta, enkelt och gott!

, ,
Kommentar:
2009-02-25 @ 21:33:50
#1: Anonym

Nja, så goda som de luktade var faktiskt inte mina räkmuffins. Jag kommer troligtvis inte baka dem igen eller rekomendera dem. Jag håller mig till chili- och majsmuffins så länge.



Btw, jag har kodat en egen blogg (skoluppgift) och lagt ut den på min alldeles egna hemsida. Den är inte klar än, men du kan ju gå in och kolla :D



Kram

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: