*~* Evelina / Ivelajn *~*

2009-01-20
19:12:12

Tydligen vill jag bara förstöra för alla andra!...?

När jag igår läste metro så fastnade jag på en insändare. Den var tydligen ett svar på en insändare som Robert Damberg, unf:s ordf (Ungdomens Nykterhetsförbund) skrivit.
Men eftersom jag inte läst den så visste jag inte riktigt hur jag skulle ställa mig till det upprörda svaret.

Men jag hittade de båda insändarna i metro-pdf.

Roberts insändare:
"Dags att välja bort det eviga supandet
ALKOHOL. På Guldbaggegalan skålade kändisar i champagne. Filmen ”Låt den rätte komma in” vann fem Guldbaggar men de två 13-åriga skådespelarna var portade från efterfesten. Varför? Det var 18-års åldersgräns. Varför? För att det så klart var tvunget att fortsätta skålas i champagne och supas. Jag är förbannad och less på den västerländska alkoholkulturen som ska vara i centrum överallt och ligga som ett täcke över fester och högtider. Hur svårt kan det vara att ha trevligt och våga släppa loss utan att droga sig först? Ungdomar vill vara vuxna. Bästa sättet att uppfattas som vuxen i dag är att bete sig som en vuxen, det vill säga konsumera drogen alkohol. Ingen ungdomsfylla är någonsin ungdomarnas fel utan det är och förblir vuxenvärldens misslyckande. Vad är viktigast, barn eller alkohol? För alla vuxna verkar inte svaret självklart.
"ROBERT DAMBERG, FÖRBUNDSORDFÖRANDE UNGDOMENS NYKTERHETSFÖRBUND

Läs nu svaret:
"Nykterister vill bara förstöra för alla andra
EFTERFESTER. Robert Damberg, din tokstolle. Jag sitter här på tunnelbanan och blir lite små ilsken på ditt uttalande i Metro (15/1). Du menar att småbarn har att göra på en efterfest? Det är inte bara alkoholen som gör det olämpligt för dem att gå på efterfest, det finns så mycket annat som vuxna gör som inte barn ska pyssla med. Typ ha allvarliga samtal, eller för den delen, väldigt vulgära. Whatever, det spelar liksom ingen roll. Det finns en vuxenvärld och en Bolibompa värld. Det är det som är grejen med din och andra nykterhetsorganisationer: ni vill bara sabba för alla andra. Att ni dessutom fungerar som ett slags täckmantel för den kristna frimurarmaffian gör det inte mycket bättre. Gör om, gör rätt."
DERP

Nu till min åsikt nu när jag läst de båda:
Jag tycker Roberts insändare var bra, den provocerade och framhävde precis det han ville. Eftersom jag själv "står på hans sida" så är kanske det inte så konstigt att jag tycker att han rätt i mycket av det han säger.
Det "DERP" skriver är till en början ok, för 13-åringar ska kanske inte hänga på efterfest mitt i natten. Ärligt talat så tror jag inte de skulle tycka att det är så kul att vara några av de få som är barn bland massa vuxna. MEN om det skulle vara tillåtet att gå på efterfesten även om man är under 18år så skulle de troligen inte vara lika ensamma! Då faller det sig naturligt att fler 13-åringar kommer...

Det som "DERP" sedan skriver i de två sista meningarna förstår jag inte. För inte är det så att nykterhetsorganisationer jobbar för att folk ska ha så tråkigt som möjligt! Det låter ju korkat. Jag vill ha kul i alla fall, men bara utan "tillsatser".

Den sista meningen skrattar jag nästan åt. Att nykterhetsorganisationer egentligen är "kristna frimurarmaffian" under täckmantel är ju helt absurt. Jag är då ingen kristen frimurare utan bara en vanlig tjej som tror på att livet blir bättre utan alkohol och andra droger.

Jag tänker nu avsluta med att lägga in "Anonym":s svar på "DERP":

"Alkohol inte allt
Haha, Derp. Kan inte mer än skratta åt hur patetisk din insändare var i går. Alkohol är inte allt här i livet, inte heller vulgära samtal!
"Anonym

, , , , , ,
Kommentarer:
2009-01-20 @ 19:35:31
#1: Anonym

Det är så irriterande när folk tycker att allt blir så jävla tråkigt utan alkohol. Som om det är i alkoholen det roliga sitter. Suck!

2009-01-21 @ 09:01:33
#2: Annie

Jag blir så trött på att alla tror att vi är tråkiga! Vad är det som gör mig tråkig? Att jag int eligger och spyr varje lördag och söndag? Eller för att jag vågar säga vad jag tycker?

Och jag är verkligen inte frikyrklig!



Det är tur vi iaf vet att vi inte är tråkiga :)

Kram

2009-01-21 @ 10:41:26
#3: Linn

DERP har helt klart inte festat med en nykterist det hörs ju! Svaret är ju så dåligt att man skulle kunna mosa sönder det utan att anstränga sig om man ville.

Dessutom tror jag att många av de vulgära samtal som är så hemska för barnaöron har en mycket rimlig förklaring - alkohol...



Kristna frimurara -hahahahaha!

2009-01-21 @ 11:14:51
#4: J

Haha, jag började också skratta åt DERP. Det är roligt att se hur provocerande det är att va nykterist!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: