*~* Evelina / Ivelajn *~*

2010-10-27
10:57:47

Vi hade tur och blev nöjda

Snacka om att jag o Britta hade flyt igår, solen sken och det var härligt uppfriskande kallt.
Vi hade nämligen vår naturguidningKlövaberget i Simlångsdalen. Det blev en härlig guidning med en person i publiken... Hade varit roligare med någon mer men det kändes bra ändå.

Jag hade bakat "stenkaka" som jag bjöd på när vi satt vid klippbranten och precis hade berättat om bergarter ;)

Så tillbaka till att vi hade flyt. Idag "pissregnar" det och är allmänt grått ute. En perfekt dag för plugg alltså. Tycker lite synd om de som har guidning idag....

stenkaka,recept,sött

Recept på stekaka:
Blir som två knäckflarn med grädde emellan. Varning för energikick!

Ingredienser
150 g smält margarin eller smör
2 dl socker
2 dl mjöl
2 dl havregryn
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
½ dl sirap
½ dl grädde
Fyllning :
1 dl vispad grädde

Så här gör du:
Sätt ugnen på 200 grader
Rör ihop alla ingredienserna till kakan.
Bred ut i långpanna storlek 40 x 30 cm på smort bakplåtspapper.
Grädda i 10 min i 200 grader näst längst ner. Pass på så den inte bränns!
Dela kakan i två delar innan den blir för kall.
Vispa grädden ca 1 dl och bred på den ena delen av den kalla kakan.
Lägg den andra delen ovanpå.
Ha aluminiumfolie om kakan och låt den stå till nästa dag då den skärs i rutor.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: