*~* Evelina / Ivelajn *~*

2013-04-02
16:48:00

Tårtan

Den blev lika god som den ser ut!
Jag hittade receptet i Ica:s app på mobilen. Det var inte speciellt krångligt att göra fast tar ju lite tid, inget man slänger ihop medan gästerna väntar...

Som sagt så blev smaken bra men jag misslyckades lite med moussen, den blev grynig. Jag lät hallonpurén svalna lite länge nämligen.

Här kommer receptet:
Monas Brownietårta med hallonmousse

Ingredienser

Browniebotten
120 g mörk choklad
100 g smör
2 1/2 dl socker
2 ägg
1 1/2 msk vaniljsocker
1 krm salt
1 1/2 dl vetemjöl
smör till formen
vispad grädde till garnering
färska hallon till garnering (eller jordgubbar som jag tog)

Hallonmousse
1 paket frysta, tinade hallon (à 250 g)
1 dl gelésocker multi
2 tsk vaniljsocker
3 dl vispgrädde


Browniebotten: Sätt ugnen på 175°C.
Bryt chokladen i bitar. Smält choklad och smör i vattenbad. Ta från värmen. Tillsätt sockret och rör tills det är jämnt fördelat. Tillsätt äggen, ett i taget, och rör om. Tillsätt vaniljsocker och salt. Vänd ner mjölet.
Smörj en form med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter (för 8 bitar). Klipp ut en rundel av bakplåtspapper och lägg det på bottnen av formen. Häll i smeten. Grädda mitt i ugnen 25–30 minuter. Låt svalna.

Hallonmousse: Mixa hallonen med stavmixer eller i matberedare. Passera genom en finmaskig sil (det tog sin lilla tid, jag tryckte med en sked). Koka upp den släta hallonpurén med gelésocker. Ta från värmen. Rör ner vaniljsockret.
Vispa grädden fluffig. Vänd ner grädden i hallongelén/purén då den har börjat stelna något, den ska fortfarande vara lite rinnig (vilket jag misslyckades med..).
Bred hallonmoussen över browniebottnen (låt formens kant sitta kvar). Låt stå i kylen minst 3 timmar, gärna över natten.
Vid servering: Lossa tårtan ur formen, dra ev av bakplåtspapperet och lägg tårtan på ett fat. Garnera med spritsad grädde och färska hallon.

Njut för tusan!

Hämtat från http://www.ica.se/recept/monas-brownietarta-med-hallonmousse-715221/

Kommentar:
2013-04-02 @ 21:35:57

Wow, den ser maffig ut. Vi får testa receptet till nästa kalas.

Svar: Gör det, var mums verkligen! Borde ju gå att göra glutenfri på något sätt :)
Eve/Ivelajn/Gurko

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: