*~* Evelina / Ivelajn *~*

2013-07-11
09:03:00

Visby

 
Nu har det redan gått några dagar sedan Visbyresan. Vi hade det jättebra i vår lilla bubbla där i Almedalen.
Vi åkte hemifrån runt 15:00 på torsdagen och anlände på Gotland vid midnatt. Sedan åkte vi till vår villavagn som vi hyrt. Den var fräsch och mysig, hade alla bekvämligheter som behövdes :)
För att hinna gå på seminarier gick vi upp tidigt och var på plats i Visby runt 08:20. Jag var på ett om hur samhället kan spara pengar på att arbeta med förebyggande toleransarbete. Tidiga insatser som kan tyckas kosta pengar kommer spara desto mer på sikt om man lyckas förebygga våldsbrott mm. Bland annat var mannen från Kungälv där som startat "Kungälvsmodellen". Mycket intressant och givande!
Strax därefter lyssnade jag på ett seminarium om barnfattigdom. De vuxna i samhället kan göra enkla saker för att ett barn som lever i utsatthet ska kunna känna sig som alla andra.

Dagen erbjöd också lite spatserande på stan bland de mysiga gatorna. Vi hittade ett trevligt och lugnt café med uteservering som vi hängde på. På kvällen gick vi på ett litet mingel och mötte sedan upp lite folk från SV på riksnivå som var på plats. Vi åt en god middag på en restaurang i hamnen och gick sedan vidare till "Öresundshuset" där jag fått reda på att Robin Stjernberg skulle framträda :D Birgitta och jag dansade lite i väntan på Robin och hade det skoj. Robin spelade tre låtar tillsammans med två komp-killar. Det lät toppen! Vi stod precis vid den lilla scenen (var vi o småtjejerna längst fram, övriga ville väl inte tränga sig på :P ) Efter låtarna och de gått av kom lite "en gång till rop" och de kom in igen trots att det inte var tanken. Robin sa något i stil med "jaha, vad vill nu höra nu, "You" var ju mitt klimax.." Det blev "Halo" och "You" än en gång :) Var superbra stämning och alla sjöng med!
Efter Robin gick vi vidare till O'Learys och hängde där men stämningen var inte på topp. Mannen som körde covers lät mer som en som körde karaoke.. Kvällen gick vidare till Stora torget där vi hittade ett annat ställe med livemusik med en kille som kunde sjunga. Här blev vi kvar till stängningsdags. Jag snackade med några "gutar" vilket var trevligt.

Dag två, alltså lördag, var vi trötta men kom ändå in till stan på fm. Denna dagen blev det inte så mycket Almedalen, var inte så mycket kul som hände och man vill ju hinna njuta av Visby också! Fikade på Rosas café som hade en mysig innergård. Sedan gick vi till Fiskargränd där rosorna hade slagit ut, hög mysfaktor! Blev även en liten titt på blommorna i Botaniska trädgården som låg bredvid. Vi svängde förbi "Kallis" som verkligen var ett ställe skapat för turisterna (från Stockholm..). Men de hade tydligen bara after beach så vi fick strax vidare till en restaurang och hängde där stora delar av kvällen. Blev även denna kväll sent, har fått uppleva att solen går upp i öst eftersom det ljusnar vid tre-tiden..

Söndag och hemresedag. Solen sken så jag njöt ute på däck en stund. Hemresan gick bra trots att vi alla var sjukt trötta.

Vill tacka mitt resesällskap för att vi gjorde detta! Har haft det toppen. Om vi åker någon mer gång ska jag dock försöka sova lite mer ;)

Här kommer bilder:
 
Villavagnen
 
 
 Seminarium
 
 Gudrun Schyman och feministisk initiativ
 
 Vackra vyer
 
 
 Middag
 Robin Stjernberg!
 
 Vi smet in på sossarnas-mingel (när det nästan var slut) och hänfördes av "lokalen"
 
 
 Visby by night
 
 Gränder
 Stora torget
 
 Almedalsdrinken
 
 Jag och en stor båt, Elida, som vi tog en titt på
 
 Vackra rosor
 
 Godaste drinken under hela helgen!
 
 
 Försöker sola bort sandalbrännan på båten hemåt 

 

Kommentar:
2013-07-11 @ 11:10:03
#1: julia

så fint beskrivet och vilka vackra bilder! vi hade det underbart men jag håller med om slutsatsen: mer sömn nästa gång!!!:)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: